Silnik 16v

Często w motoryzacji spotykamy się z terminem “silnik 16v”. Znawcy aut, bądź mechanicy pytają czy mamy taki silnik w naszym samochodzie i nie którzy nie wiedzą co odpowiedzieć.

Silnik 16v Volkswagena – bardzo często pod maską znajduje się odpowiedni napis określający ilość zaworów

Silnik 16v to silnik czterocylindrowy z czterema zaworami na cylinder. Silnik czterocylindrowy jest obecnie najpopularniejszym rozwiązaniem napędowym w samochodach małych, kompaktach, autach klasy średniej oraz czasami również klasy wyżej.

Silnik taki w opozycji do silnika z dwoma zaworami na cylinder (8V) wyróżnia się następującymi cechami:

  • wyższa moc maksymalna
  • wyczuwalnie więcej momentu obrotowego na wysokich obrotach (powyżej 4000 rpm), znacznie lepsze przyśpieszenie na wysokich obrotach
  • niższe spalanie na biegu jałowym (podczas stania w korku), czyli niższe spalanie w mieście a zarazem niższe średnie spalanie (jednak spalanie w trasie jest takie samo jak przy dwóch zaworach na cylinder a czasami nawet odrobinkę większe)
Głowica silnika 16V DOHC - widoczne dwa wałki rozrządu, które bezpośrednio napędzają popychacze zaworowe

Głowica silnika 16V DOHC – widoczne dwa wałki rozrządu, które bezpośrednio napędzają popychacze zaworowe

Wadami silnika 16V są:

  • bardziej skomplikowana budowa, większe koszta naprawy, zwłaszcza w przypadku awarii hydraulicznych popychaczy zaworowych (wymiana 2 razy droższa), droższa wymiana paska rozrządu, czasami również mniejszy jest interwał pomiędzy wymianami
  • mniejsza trwałość silnika spowodowana większym wysileniem silnika (jeśli jednak nie używamy zwiększonej mocy trwałość powinna być podobna)
  • trudniejsze ruszanie dla początkujących kierowców (zazwyczaj w autach wyposażonych w silnik 16v trzeba dodać więcej gazu i bardziej łagodnie puszczać sprzęgło, takie auto przy nieumiejętnym kierowcy dużo łatwiej może zgasnąć)

Silnik 16v a gaz?

Jeszcze na początku tego wieku w czasach dominacji instalacji gazowych I i II generacji wielu mechaników odradzało zakładanie instalacji LPG do silników szesnastozaworowych. W obecnej chwili gdy prawie wszyscy zakładają instalacje sekwencyjne (IV generacji) nie ma przeciwwskazań do zakładania instalacji LPG w silnikach 16v. Trzeba jednak brać pod uwagę że źle ustawiona lub źle dobrana instalacja (słaby reduktor, nieprecyzyjne lub za słabe wtryskiwacze, zła mapa wtrysku itp.) szybciej zniszczy bardziej delikatną głowicę 16v niż mniej delikatną 8v. Większe będą również koszta naprawy.

Automatyczna skrzynia biegów w 16v

W odczuciu wielu osób silniki 16v słabo sprawują się w samochodach wyposażonych w przestarzałe 4-ro biegowe skrzynie automatyczne – taki silnik ma słabe dolne obroty, a samochód z tak małą liczbą przełożeń potrzebuje silnika z “mocnym dołem”. Nie jest to jednak często spotykana konfiguracja – zazwyczaj samochody z automatami i silnikami 16 są wyposażone w 5-cio lub więcej biegowe skrzynie automatyczne.

Zmienne fazy rozrządu w 16 zaworowych silnikach

Silniki 16v często posiadają system zmiennych faz rozrządu. Taki system jest oznaczony w zależności od producenta np. VTEC w Hondzie, Vanos w BMW, CVVT w Hyundai. Nie oznacza to jednak że silniki z dwoma zaworami na cylinder nie posiadają zmiennych faz rozrządu – mogą posiadać je wszystkie rodzaje silników.

Ten wpis został opublikowany w kategorii Silniki, Technika i oznaczony tagami , , , , , , , . Dodaj zakładkę do bezpośredniego odnośnika.

11 odpowiedzi na „Silnik 16v

  1. Ireq pisze:

    Mam Punto 1.4 16v MultiAir Turbo (135 KM) każda stara BMka spod świateł jest moja :) Jak jechałem A1 ostatnio to wyprzedziłem 3 stare BMW, 4 stare Audi A8, 2 stare Mercedesy, 10 SUV-ów; mnie wyprzedził tylko jakiś Niemiec jakimś sportowym nowym Audi. Jak stanę na światłach ze starymi furami po 2-3 litry silniki to zawsze jestem pierwszy.

    W jednym nie mogę ich tylko dogonić – koledzy którzy mają takie “stare solidne auta” chwalą się że spalanie u nich wynosi minimum 10 litrów i to w trasie. U mnie niestety nie mogę osiągnąć więcej niż 9 litrów średnio. No ale coś za coś – nie ma auta które pod każdym względem jest idealne :(

    • technik pisze:

      Ta Twoja zabaweczka ma 8 i pół sekundy do paki. Ja mam “starą bmke” rocznik 1988 (wiec chyba jest stara?), silnik 3.5 litra 12v slynne bmw m30 (bix six, najwieksza 6-cio cylindrowa jednostka) i 100 km/h robie w 7,8 sek.
      roznica miedzy naszymi samochodami jest takze taka ze moj samochod ma na liczniku 430 000 km i nadal jezdzi a twoj bedzie mial ciezko dociagnac 130 000 km ale czego sie spodziewac po takiej kosiarce

      • Paweł pisze:

        Zacznij się lepiej rozglądać za żółtymi blachami,
        przypuszczam, że roczniki 2010+ z bawarii są równie bezobsługowe jak to nazwałeś “kosiarka” od fiata. Cóż, na czymś trzeba zarabiać.

  2. Marek pisze:

    znajomy chce odsprzedać mi swoją Honde Civic 2.0 V-TEC sekwencja prins, Hatchback, 2004 rok. Podobno paliwożerny on nie jest. PODOBNO, podkreślam PODOBNO 9 litrów gazu na 100 km.

  3. Ivo pisze:

    jak poznać czy w vectrze B mam 16v czy 8v. silnik 1.6 pojemność.

  4. Zenon pisze:

    1.5 dCi nie jest 16v a pali b. mało
    1.8 t również nie jest 16v
    1.9 tdi to również nie 16v
    to wszystko najlepsze silniki w historii motoryzacji

  5. Witold pisze:

    takich artykułów brakuje w sieci – jesteście młodym ale bardzo dobry portalem motoryzacyjnym i za to was lubię – tak trzymać dalej!

  6. Ego pisze:

    Silniki 16v Toyoty z VVTi oraz, późniejsze, z Valvematikiem to najlepsze silniki benzynowe do samochodów miejskich jakie stworzyła Matka Motoryzacja. Ładowanie turbin do samochodów miejskich, które nie osiągają odpowiedniej temperatury pracy na krótkich odcinkach i powinny stygnąć do małych aut jak Polo 1.2 TSI, Polo 1.2 TDI, Clio 90 TCE, Punto MultiJet… to pomyłka i zły trend.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *


− pięć = 3

Możesz użyć następujących tagów oraz atrybutów HTML-a: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>